Do Polski na leczenie przyjeżdża coraz więcej pacjentów z zagranicy i liczba ta wciąż wzrasta. Polska stara się jak najlepiej wykorzystać swój czas i okazję do tego, aby pozostać liderem turystyki medycznej w tej części Europy. Podmioty medyczne, lekarze oraz personel przechodzą specjalne szkolenia dotyczące obsługi i leczenia pacjentów z zagranicy. Między innymi to dlatego Ministerstwo Gospodarki wybrało ten sektor usług jako branżę eksportową, gdyż turystyka medyczna w Polsce ma bardzo duży potencjał i ogromne perspektywy rozwoju. W sam rozwój rynku turystyki medycznej na pewno dużo wysiłku wkładają również sami zainteresowani, czyli kliniki, szpitale i gabinety lekarskie - promując swoje oferty medyczne na własną rękę lub współpracując z wyspecjalizowanymi firmami, takimi jak np. Medi-Tour.
Rozwój turystyki medycznej przynosi wiele korzyści, do głównych możemy zaliczyć między innymi poprawę infrastruktury w ośrodkach medycznych, ciągłe powstawnie nowych, prywatnych klinik i szpitali, które są przystosowane do wszelkich standardów i norm międzynarodowych. Dla Pacjentów polskich jak i również zagranicznych przede wszsytkim objawi się to lepszą jakością obsługi i zwiększeniem komfortu pobytu. To samo dotyczy rozwoju infrastruktury turystycznej i hotelowej.
Polska jest wybierana przez pacjentów z zagranicy jako miejsce do podjęcia leczenia, co najmniej z kilku powodów. Względy ekonomiczne oczywiście są tutaj najważniejsze. Pacjenci zagraniczni przyjeżdżający do Polski na leczenie są świadomi, że za ten sam zakres świadczeń medycznych zapłacą kilkakrotnie mniej. Należy pamiętać o fakcie, iż w niektórych krajach większość usług medycznych nie jest refundowana oraz nie wchodzi w zakres ubezpieczeń. Dodatkowo obecność tanich linii oraz portów lotniczych w większości polskich miast, nie stanowi dla turystów medycznych bariery odległościowej.
Obok aspektów ekonomicznych bardzo ważnym czynnikiem jest wysoka jakość świadczonych usług medycznych w Polsce. Dotyczy ona zarówno przyjeżdżających z krajów wysokorozwiniętych, a w szczególności z krajów, gdzie usługi medyczne stoją na relatywnie niskim poziomie. W drugim przypadku chodzi głównie o pacjentów ze Wschodu.
Na leczeniu w Polsce można sporo zaoszczędzić. Ceny są często niższe nawet o 40 – 70% wobec usług, które świadczy się w innych krajach zachodnich. W dodatku jakość lecznictwa i infrastruktury medycznej stoi w Polsce na najwyższym, światowym poziomie.
Porównanie kosztów wybranych usług medycznych | Niemcy | Wielka Brytania | Polska |
Powiększanie piersi | 5500 € | 4500 GBP | 3000 € |
Korekcja nosa | 3800 € | 3500 GBP | 2000 € |
Korona porcelanowa | od 500 € | od 400 GBP | od 200 € |
Implanty | od 2000 € | od 1500 GBP | od 500 € |
Kapoplastyka | ok 10000 GBP | ok 4000 GBP | |
Badania tomografią komputerowa | 350 € | 300 GBP | 100 € |
Angioplastyka wiencowa DES | 9000 GBP | 3200 GBP |
Usługi medyczne cieszące się największą popularnością w Polsce to niewątpliwie zabiegi z zakresu chirurgii plastycznej oraz leczenie stomatologiczne. W głównej mierze wynika to z faktu, iż Polska dysponuje dobrymi chirurgami plastykami oraz doskonałymi stomatologami. Do tego świetna aparatura medyczna i najwyższa jakość usług sprawiają, że ponad 90% leczonych w Polsce jest zadowolona z operacji i zabiegów.
Inne specjalizacje medyczne, które przyciągają pacjentów do Polski to: ortopedia, medycyna estetyczna, kardiochirurgia, rehabilitacja, wczasy lecznicze, medical SPA jak i wiele innych, mniej jednak popularnych dziedzin, takich jak np.: bariatria, okulistyka czy traumatologia.
Polska ma duże szanse i potencjał, żeby wybić się ponad inne kraje w branży turystyki medycznej. Do tego niezbędne są jednak odpowiednie działania promocyjne. W tej chwili dużymi konkurentami dla naszego kraju są Węgry, Czechy oraz Turcja. Wymienione kraje dużo wcześniej dostrzegły korzyści płynące z turystyki medycznej i odpowiednio wcześniej zajęły się kampaniami informacyjno-marketingowymi.
Najlepiej wypromowanymi regionami w Polsce są strefy przygraniczne oraz miasta cieszące się zainteresowaniem wśród turystów. Inne pomimo tego, że dysponują świetnymi klinikami powinny w pierwszej kolejności podjąć odpowiednie działania marketingowe, żeby dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych pacjentów i klientów z zagranicy. Tutaj z pomocą przychodzi Międzynarodowy Informator Turystyki Medycznej Medi-Tour.